Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Kontakt z Pracownią JHP BN

Dodał: Bartłomiej Włodarczyk,

Technologia produkcji | 17 komentarzy

Matt Reinbold (Furryscaly), Hold All My Calls, http://www.flickr.com/photos/furryscalyman/1034889957 (CC BY-SA 2.0)

Matt Reinbold (Furryscaly), Hold All My Calls, http://www.flickr.com/photos/furryscalyman/1034889957 (CC BY-SA 2.0)

Adresy poczty elektronicznej:

Anna Stolarczyk (kierownik)

e-mail: a.stolarczyk@bn.org.pl

Joanna Kędzielska

e-mail: j.kedzielska@bn.org.pl

Wanda Klenczon

e-mail: w.klenczon@bn.org.pl

Kacper Trzaska

e-mail: k.trzaska@bn.org.pl

Justyna Wilk-Żmigrodzka

e-mail: j.zmigrodzka@bn.org.pl

Małgorzata Witkowska

e-mail: m.witkowska@bn.org.pl

Bartłomiej Włodarczyk

e-mail: b.wlodarczyk@bn.org.pl

  • Facebook
  • Wykop
  • Delicious
  • Twitter
  • Gwar
  • Email

17 komentarzy

  1. paulina 28-09-2012 14:28

    Proszę o poprawę hasła „Legiony polskie (1914-1917). 2 Pułk Piechoty”, gdzie słowo „polskie” jest od małej litery. Również w NU. Z góry dziękuję i pozdrawiam.

  2. Bartłomiej Włodarczyk 28-09-2012 14:32

    Już poprawiłem.
    Dziękuję i pozdrawiam.

  3. Kagami 18-10-2012 15:05

    Czy poprawne jest wystąpienie w JHP BN dwóch, moim zdaniem tożsamych haseł:
    Słowacka-Bécu, Salomea (1792-1855) oraz
    Bécu, Salomea (1792-1855) ?
    Pozdrawiam

  4. KZ 19-10-2012 08:04

    Bardzo proszę o poprawienie hasła Conti, François Louis de Bourbon (1644-1709)
    Jest:

    100 1. %a Conti, François Louis de Bourbon %d (1644-1709)
    400 1. %a Boubon, François Louis prince de Conti
    400 1. %a Conti, Franciszek Ludwik
    667 %a fr. książę; w 1687 r. w podwójnej elekcji wybrany królem Polski

    Powinno być:

    100 1. %a Conti, François Louis de Bourbon %d (1664-1709)
    400 1. %a Bourbon, François Louis prince de Conti
    400 1. %a Conti, Franciszek Ludwik
    667 %a fr. książę; w 1697 r. w podwójnej elekcji wybrany królem Polski
    Wymienione w rekordzie źródła właśnie tak podają.
    Dziękuję bardzo i pozdrawiam.

  5. Kacper Trzaska 19-10-2012 11:29

    Szanowna Pani!
    Serdecznie dziękujemy za informację. Wskazane rekord został poprawiony.
    Z pozdrowieniami.

  6. Kacper Trzaska 19-10-2012 12:53

    Szanowna Pani!
    Wystąpienie dwóch rekordów wzorcowych wyrażających jedną osobę jest błędem. We wskazanym przypadku poprawną formą hasła osobowego jest ostatnia używana forma nazwiska. W związku z tym rekord wzorcowy przyjmuje nstępującą formę:
    100 1 Bécu, Salomea |d (1792-1855)
    400 1 Słowacka-Bécu, Salomea
    667 o
    667 matka J. Słowackiego
    670 PSB
    999 emal

    Dziękuję za informację. Poprawki zostały naniesione.

  7. Jola 24-10-2012 12:42

    Witam, mam problem z klasyfikacją literatury arabskiej tłumaczonej z j.ang. Np. „Arabska perła”,Gargash Maha. Autorka urodziła się w Dubaju, pisze w j. ang., czyli poprawne UKD powinno wyglądać : 821.111(5/6=411.21)- lit. arabska w j. angielskim? Czy pozostać przy : 821.411.21?
    Z góry dziękuję.
    Pozdrawiam

  8. Andromedi 25-10-2012 11:21

    Proszę o informację kiedy stosujemy hasło: Watykan – muzealnictwo (książka: Watykan – arcydzieła malarstwa) a kiedy konieczne jest stosowanie dwóch haseł: Rzym (Włochy) – muzealnictwo i Zbiory muzealne – Watykan (dot. m.in. książki Muzea Watykanu?)

  9. Kacper Trzaska 29-10-2012 16:10

    Szanowna Pani!
    W sprawach opracowania przedmiotowego według Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej polecam konsultację z Pracownią Uniwerslanej Klasyfikacji Dziesiętnej pod adresem poczty elektronicznej: j.hys@bn.org.pl
    j.kwiatkowska@bn.org.pl

  10. nytsuj 16-11-2012 14:28

    Witam. Opracowując książkę natrafiłam na rekord, gdzie hasło formalne osobowe i przedmiotowe osobowe mają odmienne formy:
    Wells, H. G. (1866-1946).
    Wells, Herbert George (1866-1946)

    Nie jest to pierwszy taki przypadek z jakim się spotykam. Czy można to ujednolicić?

  11. nytsuj 16-11-2012 14:31

    W katalogu BN znalazłam też zdaje się błędne hasło z określnikiem formalnym przy wielotomówce Dictionnaire encyclopédique d’histoire Michela Mourre`a:
    Historia – encyklopedia
    Pozdrawiam

  12. Kacper Trzaska 19-11-2012 12:49

    Szanowna Pani!
    Serdecznie dziękuję za informację. W przywołanym haśle przedmiotowym rozwiniętym określnik formalny był zapisany w podpolu |x, w związku z tym nie został zauważony podczas melioracji. Opisy przedmiotowe zostały poprawione:
    650 Historia
    655 Encyklopedie

  13. Kacper Trzaska 19-11-2012 13:00

    Szanowna Pani!
    Hasła osobowe powinny mieć ujednoliconą formę. Rekordy wzorcowe i opisy bibliograficzne zostały zmeliorowane.

    Z pozdrowieniami.

  14. Antycyponek 14-02-2013 10:25

    Przy tej samej książce występują dwa następujące hasła przedmiotowe:
    „Edukacja medialna – metody – nauczanie początkowe”, „Informatyka – nauczanie początkowe – metody”. Czy poprawne jest to, że w każdym z nich jest INNA kolejność określników?

  15. Bartłomiej Włodarczyk 25-03-2013 15:35

    Oba hasła są poprawne.
    Większość dokumentów na temat nauczania danego przedmiotu otrzymuje hasło o konstrukcji:

    [przedmiot] – nauczanie – [poziom]

    W poradniku zapisano (s. 65):

    „W opisie dokumentów dla nauczycieli dotyczących przedmiotów zaczynających się od słów Edukacja, Kształcenie, Nauczanie, Przysposobienie oraz Wychowanie zamiast określnika – nauczanie stosujemy określnik – metody.

    Wychowanie fizyczne – metody – gimnazja
    a nie
    Wychowanie fizyczne – nauczanie – gimnazja

    Np.

    KOSS – Kształcenie Obywatelskie w Szkole Samorządowej : wiedza o społeczeństwie w gimnazjum : scenariusze lekcji zgodne z nową podstawą programową kształcenia ogólnego. Cz. 1 / [aut. Alicja Pacewicz, Tomasz Merta, Sylwia Żmijewska-Kwiręg]. – Warszawa : Civitas : Centrum Edukacji Obywatelskiej, 2009.

    650 4 |a Wychowanie obywatelskie |x metody |x gimnazja
    655 4 |a Scenariusze zajęć dla gimnazjów”.

    Natomiast na s. 67 zapisano:

    „Od powyższego schematu odbiega sposób opracowania dokumentów dla nauczycieli na poziomie nauczania początkowego. W ich przypadku po nazwie przedmiotu dodajemy określnik – nauczanie początkowe, a po nim określnik – metody.

    Np.

    Nowe Już w szkole 2 : matematyka : sprawdziany / [aut. Krystyna Bielenica et al. ; il. Anita Graboś et al.]. – Warszawa : Nowa Era, 2010.
    650 4 |a Matematyka |x nauczanie początkowe |x metody
    655 4 |a Sprawdziany i testy do nauczania początkowego.„

    Uwaga ta nie odnosi się do przedmiotów rozpoczynających się od Edukacja, Wychowanie itd. W poprawionej wersji poradnika dodamy taką informację i odpowiedni przykład.

    Dziękuje za zwrócenie uwagi na ten problem.

  16. Liza 14-11-2013 10:42

    Książka: Idea, instytucjonalizacja i funkcje wolontariatu / Mirosław Górecki.
    Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak Jacek Śnieciński, cop. 2013.
    Hasło przedmiotowe Wolontariat – otrzymała hasło Wolontariat – czy to znaczy, że takie hasło będzie w słowniku?

  17. Bartłomiej Włodarczyk 20-11-2013 15:57

    Dzień dobry,
    „Wolontariat” to wariant nazwy kierujący do „Wolontariusze”. Poprawiłem już opis przedmiotowy.
    Dziękuję i pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>