Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Poradnik katalogowania w JHP BN: sześćdziesiąt pięć lat później

Dodał: Kacper Trzaska,

Biblioteka zakładowa | komentarze (15)

Okładka książki Adama Łysakowskiego "Katalog przedmiotowy: podręcznik" (1946)

Okładka książki Adama Łysakowskiego "Katalog przedmiotowy: podręcznik" (1946)

Prezentujemy Państwu (z opóźnieniem, za które przepraszamy!) wersję roboczą Poradnika JHP BN. Staraliśmy się zawrzeć w nim możliwie dużo praktycznych wskazówek, które powinny ułatwić bibliotekarzom pracę nad opracowaniem przedmiotowym i melioracje katalogu przedmiotowego. Nad Poradnikiem pracowało siedem osób, więc poszczególne części mogą różnić się językiem, układem, poziomem szczegółowości, sposobem zapisu treści i przykładów.Te różnice postaramy się zmniejszyć w trakcie redakcji merytorycznej i technicznej, do której niebawem przystąpimy. Wersję ostateczną pragniemy zawiesić w witrynie JHP BN w końcu września. Będziemy wdzięczni za wszelkie komentarze i sugestie zgłaszane czy to na blogu, czy to do Pracowni JHP BN. Państwa uwagi postaramy się uwzględnić – jeśli nie w obecnej, to w przyszłorocznej edycji, której wersję roboczą pragniemy zaprezentować jeszcze przed wiosennymi warsztatami w 2012 r.


  • Facebook
  • Wykop
  • Delicious
  • Twitter
  • Gwar
  • Email

15 komentarzy

  1. anna 18-08-2011 09:23

    Poradnik katalogowania wygląda imponująco – naliczyłam ponad 500 stron! Tym większa zasługa, że powstawał pewnie w czasie kiedy większość z nas słodko sobie leniuchowała na urlopach. Myślę, że związku z tą dużą objętością poradnika bardzo istotny będzie system wprowadzania w nim zmian i sposób informowania o tym. Pozdrawiam :)

  2. Bartłomiej Włodarczyk 18-08-2011 09:37

    Dziękujemy za miłe słowa! :) (zaraz zabieramy się za opracowywanie wersji ostatecznej)

  3. halina 23-08-2011 14:46

    Fantastyczna praca,gratuluję i cieszę się, że już jest. Bardzo nam się przyda.

  4. Bartłomiej Włodarczyk 23-08-2011 15:16

    Dziękujemy! :) Będziemy jeszcze pracować nad udoskonaleniem poradnika. Jeśli miałaby Pani jakieś uwagi co do jego układu lub treści, to proszę do nas pisać (przesłać maila lub dodać komentarz na blogu).

  5. kascia 26-08-2011 10:52

    W Temat Targi i wystawy w SJHP wkradł się chyba jakiś błąd. Otóż przy tym temacie napisane jest: „zt. odpowiednie tematy z określnikiem – wystawy, np.: Inkunabuły – wystawy, Rzeźba grecka – wystawy”, natomiast przy zakresie stosowania określnika wystawy: „określnik – – wystawy – stosuje się po nazwach ciał zbiorowych i po nazwach geograficznych z wyjątkiem nazw państw i regionów świata” i nie ma tutaj mowy o tematach ogólnych typu Inkunbuły czy Rzeźba.

  6. Bartłomiej Włodarczyk 29-08-2011 09:38

    Dziękujemy za zwrócenie uwagi. Już poprawiliśmy ten błąd. Rzeczywiście określnik – wystawy stosujemy tylko po nazwach ciał zbiorowych i nazwach geograficznych.
    Obecnie uwaga w rekordzie (Targi i wystawy) wygląda następująco:

    zt. odpowiednie tematy z określnikiem – wystawy, np.: Muzeum Narodowe (Wrocław) – wystawy, Warszawa – wystawy

  7. kascia 30-08-2011 09:19

    Dziękuję :)

  8. Agnieszka 15-09-2011 15:29

    Drodzy Państwo :)
    wnikliwie studiuję Fabrykę Języka i czytając opracowanie Pana Bartłomieja Włodarczyka „TERMIN INDEKSOWY – OKREŚLENIE RODZAJU/FORMY DOKUMENTU, CZYLI TZW. TEMATY FORMALNE” natknęłam się na pewne wg mnie nieścisłości:
    Pierwsze:
    podaje Pan: „W BN prace typu „życie i dzieło” traktuje się jak biografie dodając ewentualnie nazwę dziedziny działalności z określnikiem biografie”(str. 72 tekstu)
    Przykład Jadwiga Horodyska : życie i twórczość artystyczna / Jurij Smirnow. – Lwów : [s.n.], 2005. oprócz nazwy dziedziny z określnikiem biografie 650 _4 |a Rzeźba sakralna polska |x biografie |y 20 w. pokazuje również, że określnik biografie stosujemy też po grupie osób 650 _4 |a Rzeźbiarze polscy |x biografie |y 20 w.
    Rozumiem, że po temacie wyrażającym dziedzinę działalności określnik biografie są ok ale po kategoriach osób????? Jak się to ma do wytycznych z JHP gdzie stoi, że „określnika – – biografie – nie stosuje się po nazwach kategorii osób i grup społecznyc”
    Drugi przykład:
    cytat ze str. 20 tekstu:
    „W JHP BN wyróżniono tylko kilka rodzajów literatury faktu, a mianowicie Reportaż, Felieton oraz Wywiad dziennikarski”.
    W JHP jest, że Wywiad dziennikarski jest formą odrzuconą do Wywiady i w dodatku wyst. w liczbie mnogiej.
    I tak się troszkę zagubiłam w meandrach JHP :))) Można prosić o wyjaśnienie?
    Pozdrawiam i dziękuję :))
    Agnieszka

  9. Kacper Trzaska 16-09-2011 12:05

    Szanowna Pani,
    serdecznie dziekujemy za przesłane uwagi.
    1. Określnika -biografie nie stosuje się po tematach wyrażających kategorie osób.
    2. Wywiady dziennikarskie – to odsyłacz całkowity do przyjętego tematu – Wywiady.

    Poprawki zostaną naniesione w najbliższym czasie.

  10. Agnieszka 16-09-2011 15:02

    :) Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam :)

  11. bb 19-10-2011 12:35

    Mam pytanie dotyczące opracowania książek metodycznych do przedmiotów rozpoczynających się od słów Edukacja, Wychowanie, Nauczanie początkowe… Czy zawsze należy użyć określnika „metody”? Chodzi mi o tematykę ogólną, bez konkretnego poziomu szkoły i tematów formalnych.

  12. Kacper Trzaska 19-10-2011 13:27

    Książki metodyczne dla nauczycieli z zakresu nauczania przedmiotów rozpoczynających się od słów:
    -Edukacja
    -Wychowanie
    -Nauczanie
    są opracowywane według schematu:
    650 Edukacja/Wychowanie/Nauczanie – metody – [ewentualnie określnik wyrażający poziom nauczania]
    655 Poradniki dla nauczycieli

    Brak wskazania poziomu nauczania w treści opracowywanej książki nie ma wpływu na użycie określnika -metody i tematu formalnego Poradniki dla nauczycieli. Uwaga odnosi się do poradników metodycznych do nauczania wspomnianych grup przedmiotów. Jeżeli książka nie jest poradnikiem metodycznym, to powyższa zasada nie ma do niej zastosowania.

    Przy okazji omawiania użycia określnika -metody po tematach z dziedziny edukacji, chciałbym zwrócić Państwa uwagę na metodę opracowania programów nauczania dla poszczególnych przedmiotów. Otóż schemat opracowania tego typu materiałów przedstawia się następująco:
    650 [Przedmiot nauczania] – [określnik wyrażający poziom nauczania]
    655 Programy nauczania [cecha wyrażająca poziom nauczania]

    W związku z tym przy opracowaniu programów nauczania, po nazwach poszczególnych przedmiotów nie stosuje się okreśłnika -metody.

    Podsumowując podaję dwa przykłady opracowania:

    Poradnik metodyczny
    Edukacja europejska : poradnik / Mieczysław Wardynszkiewicz, Eugeniusz Murczkiewicz ; Pomorska Federacja Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizcji Technicznej. – Gdańsk, 2002.
    650 4 Edukacja europejska |x metody
    655 4 Poradniki dla nauczycieli

    Programy nauczania
    Edukacja europejska : Europa daleka czy bliska? : program nauczania : ścieżka edukacyjna : gimnazjum / Krzysztof Ruchniewicz. – Warszawa, 2002.
    650 4 Edukacja europejska |x gimnazja
    655 4 Programy nauczania dla gimnazjów

  13. bb 19-10-2011 14:03

    Bardzo dziękuję za odpowiedź :) Rozumiem, że książkę skierowaną do nauczycieli, która nie jest poradnikiem przedmiotowo-metodycznym, nie zawiera scenariuszy zajęć i nie omawia konkretnych metod nauczania mogę opisać tylko tematem np. Edukacja ekologiczna, bo jednak dążymy do unikania nadmiarowości informacji i nie ma już w opisie dawnych sztywnych schematów.

  14. ANNAJ 09-11-2011 10:30

    Kiedy można się spodziewać wersji ostatecznej słownika? Czy ukazała się już końcem września jak Pan napisał?

  15. Bartłomiej Włodarczyk 09-11-2011 13:28

    W tej chwili trwają prace nad redakcją techniczną ostatecznej wersji poradnika. Po ich zakończeniu ukaże się on na naszej stronie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>