Biblioteka Narodowa używa na swojej stronie plików cookies. Brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na ich użycie. [zamknij]

Opracowanie rzeczowe w bibliografii narodowej według IFLA

Dodał: Bartłomiej Włodarczyk,

Biblioteka zakładowa | 3 komentarze

Thomas Hawk, I Can Gather All the News I Need on the Weather Report

Thomas Hawk, I Can Gather All the News I Need on the Weather Report, http://www.flickr.com/photos/thomashawk/2671536366

Na stronie Sekcji Opracowania Rzeczowego (Classification and Indexing) IFLA ukazała się wersja robocza zaleceń dotyczących zasad organizacji dostępu przedmiotowego w bibliografiach narodowych. Są one w tej chwili przedmiotem analizy w Instytucie Bibliograficznym. Poniżej zamieszczam tłumaczenie podstawowych wytycznych zawartych w projekcie:

 

Standardy dostępu przedmiotowego i języki informacyjno-wyszukiwawcze

1. Narodowe agencje bibliograficzne powinny odgrywać wiodącą rolę w zakresie odpowiedzialności za rozwój, utrzymanie i promowanie zasad oraz standardów opracowania przedmiotowego na poziomie krajowym.

2. Rozważenie międzynarodowej współpracy w wyborze narodowego języka informacyjno-wyszukiwawczego. Stosowanie się do międzynarodowych standardów i istniejących narzędzi opracowania przedmiotowego gdziekolwiek to możliwe.

3. Stosowanie kontrolowanych języków informacyjno-wyszukiwawczych, zarówno opartych na słownictwie paranaturalnym, jak i klasyfikacji.

4. Dostarczenie dostępu do materiałów rejestrowanych w bibliografii narodowej opartego na słownictwie paranaturalnym w języku i alfabecie używanym w danym kraju.

5. Udostępnienie dla użytkowników kontrolowanego i niekontrolowanego opracowania przedmiotowego.

6. Stosowanie uniwersalnego schematu opracowania przedmiotowego opartego na słownictwie paranaturalnym i zawierającego terminy ze wszystkich dziedzin wiedzy.

7. Stosowanie międzynarodowych schematów klasyfikacji.

8. Wzbogacenie opisu przedmiotowego o elementy zawartości dokumentu, takie jak spisy treści, indeksy, pliki graficzne prezentujące okładki.

Funkcjonalność i interfejs bibliografii narodowych

9. Uszeregowanie rekordów bibliografii narodowej według tematów przy zastosowaniu kategorii ogólnych lub symboli głównych klasyfikacji.

10. Pokazywanie haseł przedmiotowych i symboli klasyfikacyjnych w rekordach bibliograficznych.

11. Dostarczenie pełnych i przyjaznych dla użytkownika funkcji z zakresu wyszukiwania przedmiotowego.

Scenariusze stosowania (opracowanie/poziomy dostępu)

12. Podejmowanie decyzji o odmiennym poziomie opracowania przedmiotowego różnych rodzajów publikacji w zależności od znaczenia dokumentu. Należy przy tym zdefiniować i opublikować pragmatyczne kryteria selekcji.

13. Stosowanie dwóch poziomów opracowania przedmiotowego:

  • pełnego, zapewniającego lepszy dostęp do dokumentów dzięki opracowaniu przedmiotowemu zarówno przy pomocy autorytatywnych terminów przedmiotowych, jak i notacji klasyfikacyjnej;
  • minimalnego, zapewniającego dla większości dokumentów przynajmniej jeden kontrolowany punkt dostępu oparty na słownictwie paranaturalnym i/lub notacji klasyfikacyjnej, jeśli to konieczne w skróconej formie.

Zasady opracowania przedmiotowego stosowane w narodowych agencjach bibliograficznych

14. Zachowanie jasnych i zrozumiałych dla wszystkich grup użytkowników zasad opracowania.

15. Publikowanie zasad do użytku wewnętrznego oraz zewnętrznego. Zamieszczanie w sieci zasad do użytku zewnętrznego w języku ojczystym i angielskim.

16. Wskazywanie, jakie języki informacyjno-wyszukiwawcze są używane.

17. Wskazywanie, jakie rodzaje dokumentów są opracowywane.

18. Wskazywanie poziomów i kompletności opracowania.

19. Dążenie do tego, aby zasady opracowania były spójne w celu zapewnienia jednolitego dostępu do dokumentów.

20. Aktualizowanie zasad opracowania przedmiotowego za każdym razem, gdy są wprowadzane jakiekolwiek zmiany i pokazywanie wyraźnie, jakiego okresu dotyczą.

 

Dokument prezentujący wszystkie zalecenia wraz z dokładnymi wyjaśnieniami znajduje się tutaj: Guidelines for Subject Access in National Bibliographies

 

  • Facebook
  • Wykop
  • Delicious
  • Twitter
  • Gwar
  • Email

3 komentarzy

  1. BARD 09-06-2011 14:34

    Gratuluję pomysłu i skutecznego przeprowadzenia. Interakcje na pewno się pogłębią i wzbogacą. Może uda się również na bieżąco wiele wątpliwości „rozjaśnić”

  2. Biblioteka Pedagogiczna w Toruniu 09-06-2011 15:02

    Życzymy powodzenia i gratulujemy pomysłu

  3. Bartłomiej Włodarczyk 10-06-2011 12:02

    Dziękujemy! 🙂 Właśnie w celu pogłębienia interakcji powstał nasz blog. Zapraszam do dalszego czytania i komentowania…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>